08.12.2025

Knjižnice u doba digitalne transformacije i umjetne inteligencije – 19. Dani specijalnih i visokoškolskih knjižnica u Lovranu

Na stručno-znanstvenom skupu “Sinergija i rast: knjižnice – jednake, a različite održanom u okviru 19. Dana specijalnih i visokoškolskih knjižnica  organizaciji Hrvatskog knjižničarskog društva, Sekcije za visokoškolske i specijalne knjižnice i  suorganizaciji Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, Sveučilišne knjižnice Rijeka i Knjižničarskog društva Rijeka. U tematskom bloku Knjižnice u doba digitalne transformacije i umjetne inteligencije, knjižničarka Lana Šuster predstavila je istraživanje posterskim izlaganjem Umjetna inteligencija i informacijska pismenost: izazovi  i percepcije u akademskoj zajednici, a provedeno je s ciljem nove uloge knjižničara kao specijalista za UI Pismenost – visokoškolske knjižnice aktivni su edukativni partneri i “mjesta učenja o pravilnom korištenju umjetne inteligencije”. Knjižničari se preobražavaju u specijaliste za UI. Ova transformacija znači proširenje digitalne pismenosti na UI pismenost s temeljnom ulogom usmjeravanja korisnika prema kritičkom, etičkom i pravilnom korištenju digitalnih alata. Seminar će obuhvatiti mnoga korisna izlaganja koja zasigurno doprinose kvaliteti rada visokoškolskih knjižničara s primjenom najnovijih smjernica, rješavanju izazova naglašavajuću sinergiju rast knjižnica, jednakih, a različitih. Integracija umjetne inteligencije u visokoškolske knjižnice podiže etičke dileme poput privatnosti, pristranosti i sigurnosti podataka, što zahtijeva osiguravanje zaštite korisničkih podataka. Visokoškolske knjižnice moraju proaktivno oblikovati razvoj i primjenu UI sustava. Ovim se istraživanjem otvara prostor za daljnje djelovanje visokoškolskih knjižnica, ne kao pasivnih spremišta znanja, već kao prostora koji aktivno usmjeravaju korisnike prema kritičkom, etičkom i pravilnom korištenju digitalnih alata. Visokoškolske knjižnice trebale bi imati značajnu ulogu u akademskoj zajdenici jer su tijekom svoje dugogodišnje povijesti, ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu, uvijek podržavale istraživanje i obrazovanje svojih korisnika. Ulaskom UI u svakodnevicu visokoškolske knjižnice će morati promijeniti (nadograditi informacijsko opismenjavanje) svoje uloge kako bi zadovoljile nova očekivanja i drugačije potrebe korisnika. U proteklih pet godina umjetna inteligencija je postala prisutna u našem svakodnevnom životu tako i u akademskoj svakodnevici potpuno mijenjajući način na koji prikupljamo, analiziramo i sintetiziramo informacije. Knjižnica Kineziološkoga fakulteta Osijek od ove je akademske godine (2025./26.) uključila UI opismenjavanje korisnika u redovite edukacije informacijskog opismenjavanja studenata prijediplomskih i diplomskih studija.