Ovaj izborni predmet definira koncept tjelesne pismenosti, pruža informacije o tome kako se učimo kretati i identificira ključne elemente poticajnog okruženja tjelesne pismenosti. Studenti/ce će moći:
• objasniti koncept tjelesne pismenosti
• objasniti domene tjelesne pismenosti
• opisati odnos između tjelesne pismenosti, tjelesne aktivnosti i tjelesne spremnosti
• objasniti važnost tjelesne spremnosti, motivacije i samopouzdanja, znanja i razumijevanja i svakodnevne tjelesne aktivnosti za unaprjeđenje zdravlja kroz kontekst razvoja tjelesne pismenosti
• identificirati ključne elemente poticajnog okruženja za razvoj tjelesne pismenosti
• pridonijeti razvoju profesionalne i pedagoške inovativnosti u školama
• sustavno planirati, vrednovati i revidirati godišnje izvedbene planove za nastavni predmet Tjelesna i zdravstvena kultura
• vrednovati i objasniti rezultate procjene tjelesne pismenosti mjernim instrumentima
Teorijska predavanja – 30 nastavnih sati
1. Pojam i definicija tjelesne pismenosti
2. Domene tjelesne pismenosti
3. Tjelesna pismenost djece predškolske dobi ( 0-6 godina)
4. Tjelesna pismenost učenika razredne nastave (1.- 4. razred ili 7-10 godina)
5. Tjelesna pismenost učenika predmetne nastave (5.- 8. razred ili 11-14 godina)
6. Tjelesna pismenost srednjoškolaca (1.- 4. razred srednje škole ili 15-18 godina)
7. Tjelesna pismenost mladih (studenti)
8. Tjelesna pismenost odraslih osoba
9. Procjena tjelesne pismenosti i mjerni instrumenti
10.Dosadašnja istraživanja
Seminari – 15 nastavnih sati:
Hrvatska verzija upitnika za procjenu tjelesne pismenosti CAPL 2
Hrvatska verzija upitnika za procjenu tjelesne pismenosti PlaySelf
Hrvatska verzija upitnika za procjenu tjelesne pismenosti za odrasle (Perceived Physical Literacy Questionnaire – PPLQ)
Obvezatna literatura
1. Marjeta Mišigoj-Duraković i sur. Tjelesno vježbanje i zdravlje. Zagreb: Kineziološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu
2. Nastavni materijali postavljeni na web stranici predmeta (Merlin)
3. Margaret Whitehead. Physical Literacy: Throughout the Lifecourse (Routledge Studies in Physical Education and Youth Sport) 1st Edition. London and New York. Routledge Taylor and Francis Group
4. Margaret Whitehead. Physical Literacy across the World (Routledge Studies in Physical Education and Youth Sport) 1st Edition. London and New York. Routledge Taylor and Francis Group
Dopunska literatura
1. Sunda, M. (2022). Utjecaj učenja na daljinu i unaprjeđenja tjelesne pismenosti na promjene stanja fitnesa i tjelesne aktivnosti adolescenata; Doktorska disertacija, Zagreb, Kineziološki fakultet u Zagrebu
2. Sunda, M., Gilic, B., Sekulic, D., Matic, R., Drid, P., Alexe, D. I., Cucui, G. G. (2022). Out-of-School Sports Participation Is Positively Associated with Physical Literacy, but What about Physical Education? A Cross-Sectional Gender-Stratified Analysis during the COVID-19 Pandemic among High-School Adolescents. Children, 9(5), 753. Q2 http://dx.doi.org/10.3390/children9050753
3. Gilic, B., Malovic, P., Sunda, M., Maras, N., & Zenic, N. (2022). Adolescents with Higher Cognitive and Affective Domains of Physical Literacy Possess Better Physical Fitness: The Importance of Developing the Concept of Physical Literacy in High Schools. Children, 9(6), 796. http://dx.doi.org/10.3390/children906079
4. Gilic, B., Sunda, M., Versic, S., Modric, T., Olujic, D., & Sekulic, D. (2023). Effectiveness of Physical-Literacy-Based Online Education on Indices of Physical Fitness in High-School Adolescents: Intervention Study during the COVID-19 Pandemic Period. Children, 10(10), 1666. http://dx.doi.org/10.3390/children10101666
5. Vuletic, P. R., Kesic, M. G., Gilic, B., Pehar, M., Uzicanin, E., Idrizovic, K., & Sekulic, D. (2023). Evaluation of Physical Literacy in 9- to 11-Year-Old Children: Reliability and Validity of Two Measurement Tools in Three Southeastern European Countries. Children, 10(11), 1722. http://dx.doi.org/10.3390/children10111722
6. Geets-Kesić, M., Maras, N., & Gilić, B. (2023) Analysis of the Association Between Health Literacy, Physical Literacy, and Scholastic Achievement; A Preliminary Cross-Sectional Study Among High-School Students From Southern Croatia. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 19(1). https://doi.org/10.26773/mjssm.230301
7. Kesic, M. G., Savicevic, A. J., Peric, M., Gilic, B., & Zenic, N. (2022). Specificity of the Associations between Indices of Cardiovascular Health with Health Literacy and Physical Literacy; A Cross-Sectional Study in Older Adolescents. Medicina, 58(10), 1316. http://dx.doi.org/10.3390/medicina58101316
8. Kesic, M. G., Peric, M., Gilic, B., Manojlovic, M., Drid, P., Modric, T., Znidaric, Z., et al. (2022). Are Health Literacy and Physical Literacy Independent Concepts? A Gender-Stratified Analysis in Medical School Students from Croatia. Children, 9(8), 1231. http://dx.doi.org/10.3390/children9081231